Menu

Jak často mám nárok na pracovní oděv?

Počet shlédnutí 1449

Nosíte ve své práci klasické oblečení, uniformu nebo dostáváte pracovní oděv? Víte, kdy máte nárok na pracovní oděv a jaké další výhody vám z toho plynou? Využijte veškerých svých zaměstnaneckých benefitů!

Jak často mám nárok na pracovní oděv?

Většinou jsou podmínky pro získání nového pracovního oděvu stanoveny v pracovní smlouvě či v pracovním řádu. Nicméně většina zaměstnavatelů bez větších potíží poskytuje svým zaměstnancům pracovní oděv, který nezbytně potřebuje pro práci, i mimo tyto podmínky. Přecijenom, mluvíme tu o oblečení, které má poskytovat - krom identifikace zaměstnance, pomocí loga - především bezpečnost a ochranu zaměstnanci. Běžný pracovní oděv však zaměstnavatel podle zákona dotovat nemusí. Většinou zaměstnavetelé dotují zaměstnancům pouze osobní ochranné pracovní prostředky. Jaký je mezi těmito druhy oděvu rozdíl? O tom budou následující řádky..

Uniformy

Někdy se používá i označení "Stejnokroj". Ideální, především pro zaměstnavatele je, když je uniforma potištěna. Většinou jde o viditelně umístěné logo s motten firmy. Někdy také se jménem zaměstnance. Většinou se s tímto typem oblečení setkáte v obchodech, restauracích, dopravních prostředcích a podobně. U uniforem platí, že pokud zaměstnavatel vyžaduje jejich nošení, musí jej zajistit na své náklady pro každého zaměstnance. Pokud je to nutné a je třeba oprava, čištění a údržba stejnokroje, hradí tyto náklady zaměstnavatel. Tedy, pokud to není upraveno ve smlouvě nebo pracovním řádu jinak.

uniformy

Pracovní ochranný oděv a obuv

Další kategorií je ochranný pracovní oděv a obuv. Do této kategorie zahrnujeme také další doplňky. Například ochranné brýle, helma, protipořezové rukavice, ochranné overaly proti plamenům a další. Obecně platí, že zaměstnavatel pracovní oděvy a obuv poskytuje bezplatně a že je na své náklady i čistí a udržuje. V případě ukončení pracovního poměru zaměstnanec vrací zaměstnavateli poskytnuté ochranné pomůcky, pracovní oděvy i obuv. To většinou na základě domluvy se zaměstnancem - tedy pokud oblečení není nijak poničené.

Dress code

Poslední kategorií je dress code. Sem spadá oblečení, které je požadováno například v rámci kanceláří, zaměstnání v bance, někdy také na recepci či zákaznickém servisu. V takovém případě je zaměstnavatelem nařízeno, aby se pracovníci oblékali podle specifického stylu nebo aby dodržovali nějaký konkrétní vzhled. V tomto případě platí, že na oděv požadovaný v rámci dress codu nemusí zaměstnavatel pracovníkům nijak přispívat. A taká Vám Vaši ušpiněnou halenku od kávy neponese nikdo ze strany zaměstnavatele do čistírny. Údržba a čištění takového oblečení je tedy čistě v režii zaměstnance.

Jak často?

Výměna pracovních oděvů a poskytování nového pracovního oblečení opět vychází z pravidel a smlouvy, kterou máte s danou společností uzavřenou. Frekvence výměny se stanovuje nejčastěji podle toho, jaké práci se věnujete a k jakému opotřebení pracovního oděvu při ní dochází. Například, když ochranný oděv přestane fungovat jako ochranný a neposkytuje dostatečnou bezpečnost při práci, je nutné tento kus vyměnit. A většinou i bez ohledu na podmínky smlouvy. 

V některých případech je pracovní oděv poskytován jednou ročně, v jiných zaměstnáních to pak může být i víckrát za daný rok. Vždy se ptejte svého zaměstnavatele, jak často a za jakých okolností máte na pracovní oděv nárok. Obecně se dát také předpokládat, že na nový kus pracovního oděvu máte nárok vždy, když původní oblečení přestane plnit svou funkci, a to v případě, ať se jedná o pracovní kombinézu, montérky nebo další typy pracovního oděvu.

Lidé se také často ptají

Jak často má zaměstnanec nárok na pracovní obuv?

Pokud pracovní obuv vyžaduje Vaše práce a nebo pokud je pracovní obuv součástí firemní uniformy, pak je třeba nahlásit opotřebení či vadu zaměstnavateli. A když bude usouzeno, že oprava není možná, je nutné pořidit nový pár. To za výše uvedených podmínek, zajistí zaměstnavatel. 

Co když nechcete nosit uniformu nebo plnit dress code?

Ruku na srdce, když nastupujete do nové práce, měli byste vědět, zda se od Vás očekává že budete nosit uniformu či firma dodržuje nějaký dress code. Pokud se jedná o firemní politiku a všichni zaměstnanci jsou povinni uniformu nosit, a Vy s tím nesouhlasíte, nejspíš pro Vás nebude jiné řešení než si hledat jinou práci. Co se týká dress codu, je to vždy na domluvě a konkrétním pracovním zařazení.

Může si zaměstnanec vybrat vzhled a styl pracovního oblečení?

Ve většině případů je vám oblečení přiděleno zaměstnavatelem tak, jako všem ostatním zaměstnancům. Pokud vám však střih trika, mikiny nebo kalhot nesedí a jsou pro vás nepohodlné, určitě se domluvte na jiné možnosti a společně hledejte kompromis.

Co s pracovním oblečením po skončení pracovního poměru?

Toto je trochu individuální. Nicméně ve většině případů se toto oblečení vrací. Na základě domluvy je možné si oblečení však také ponechat, případně od společnosti odkoupit. V tomto případě je to vždy o dohodě dvou zúčastněných stran.

Diskuse

(0 komentářů)

Co objednat do firmy?

PORADIT SE >

Kolik stojí moje výšivka?

FORMULÁŘ >

Poptat vzorky zdarma

ZÁPŮJČKA >

Přihlášení

Zapomenuté heslo

Předvolby soukromí
Soubory cookie používáme k vylepšení vaší návštěvy tohoto webu, k analýze jeho výkonu a ke shromažďování údajů o jeho používání. Můžeme k tomu použít nástroje a služby třetích stran a shromážděná data mohou být přenášena partnerům v EU, USA nebo jiných zemích. Kliknutím na „Přijmout všechny soubory cookie“ vyjadřujete svůj souhlas s tímto zpracováním. Níže můžete najít podrobné informace nebo upravit své preference.

Zásady ochrany soukromí

Ukázat podrobnosti

Přihlášení

Zapomenuté heslo

Produkt byl vložen do košíku
Pokračovat v nákupu Nákupní košík