Ochrana proti podvodníkům a bankrotářům na internetu
Počet shlédnutí 5285
Platbou kartou na internetu jste automaticky získali právo na bezplatnou službu, která se nazývá Chargeback. V praxi lze uplatnit právo spotřebitele i v daleko běžnějších případech jako je nedodání zaplaceného zboží nebo služby na internetu z jakéhokoli důvodu.
Platební karta je bezpečný způsob placení na internetu
Mnoho spotřebitelů se zdráhá použít při placení v eshopu platební kartu. Z obavy před zneužitím karty si raději nenechají nastavit limit pro internetové nákupy již při vystavení nové karty. Na následujících řádcích vám uvedeme hlavní důvod, proč je online platba kartou pro spotřebitele výhodnější, než platba na dobírku nebo bezhotovostní převod.
Jak probíhá platba kartou na straně obchodníka?
Platba kartou online proběhne mezi kupujícím a prodávajícím takzvaně v reálném čase. Obchodník obdrží od provozovatele platební brány, tj. banky, avízo o úhradě. Toto avízo se projeví na straně kupujícího blokací nebo přímo debetem placené částky z jeho běžného účtu. Reálně zatím nedošlo k připsání částky na účet obchodníka. K realizaci převodu nejvýše do částky převodu má obchodník vymezený časový úsek, zpravidla 7 dní. Z výše uvedeného vyplývá, že obchodník může zvolit inkaso nižší částky například v případě, kdy část objednávky není schopen expedovat.
Realizaci platby musí provést obchodník ručně v prostředí ecommerce aplikace. Solidní obchodník tedy provede připsání platby až v okamžiku, kdy se ujistí, že zaplacené zboží je schopen v konkrétní lhůtě expedovat.
Když se dějí věci, jak nechceme
Odhadem v 99,99 % případů obchodník expeduje zboží bez zbytečného odkladu po dokončení vaší objednávky v eshopu. Platba kartou je tak nejrychlejším způsobem placení na internetu. Ve většině případů se nepřímo spoléháme na prověření obchodníka ze strany banky, která poskytuje přístup k platební bráně. Banky zpravidla uzavírají smlouvy o ecommerce s významnějšími eshopy, než s těmi neznámými.
Co se může stát právě vám v jednom případě z tisíce?
Obchodník na internetu realizuje, tj. přijme platbu kartou a již se jaksi nedostane k odeslání zboží nebo dodání sjednané služby. Tím důvodem může být podvod, zaslání vadného zboží, dodání nekvalitní, nebo žádné služby, insolvence až konkurz obchodníka. Zaplatili jste si dovolenou v renomovaném eshopu, který je ve skutečnosti zprostředkovatelem zájezdů nevýznamné cestovní kanceláře, která těsně před sezónou naposledy stáhla roletu? Připomíná vám to nákupy na malých slevových serverech? Lákají vás nákupy značkové elektroniky o polovinu levněji než v oficiálním obchodě? Toto jsou reálné případy, o kterých pravidelně čteme ve zprávách z domova.
Zaplatili jste kartou? Pak nemáte problém
Platbou kartou na internetu jste automaticky získali právo na bezplatnou službu, která se nazývá Chargeback. Že jste o tom ještě nikdy neslyšeli? Nedivte se. Vydavatelům platebních karet se tato praxe příliš nevyplácí. Karetní asociace typu VISA, MasterCard, American Express, potažmo vydavatelé platebních karet, tj. vaše banka, se zavázaly garantovat bezvadné dodání zboží nebo služby. Původním záměrem bylo chránit spotřebitele před duplikováním údajů na kartě a jejím následným zneužitím. V praxi lze uplatnit právo spotřebitele i v daleko běžnějších případech jako je nedodání zaplaceného zboží nebo služby na internetu z jakéhokoli důvodu, například podvodu nebo insolvence obchodníka.
Po neúspěšném domáhání se práva u obchodníka se můžete obrátit přímo na vaši banku, která kartu vystavila. V případě oprávněné reklamace je banka povinna vám vrátit peníze na váš účet. Banka poté vymáhá peníze po obchodníkovi sama na svoje riziko. Vy jste o nic nepřišli. Stále ještě neplatíte kartou na internetu?