Vše o výšivkách a potisku na firemní oděvy
Počet shlédnutí 1804
Potisk nebo výšivka na oděvy, to je, oč tu běží. Představíme vám tu všechny varianty, aby vaše rozhodování a porovnávání mezi tím, co je pro vaši firmu nejlepší, bylo jednodušší. Obecně platí, že je lepší si zakoupit textil přímo u firmy, u které necháváte váš textil potisknout. Při tisku vlastního textilu vám mohou naúčtovat manipulační poplatek.
Výšivka & Aplikovaná výšivka
Aplikovaná výšivka je jeden z nejkvalitnějších způsobů prezentace motivu, loga či sloganu na textilních produktech. Má velmi reprezentativní vzhled, mechanickou odolnost a dlouhou životnost.
Výšivka se připravuje dodáním grafického návrhu ze strany zákazníka. Důležitou součástí celého procesu vzniku výšivky je její naprogramování. Vyšívaný produkt se upne do rámečku a vloží do vyšívacího stroje. Ten už automaticky na základě naprogramovaných kroků vyšívá jednotlivé stehy a uchycuje je do podkladového materiálu, který bývá z rubové strany výšivky. Každá výšivka se na závěr ručně začistí, aby byla příjemná na pohled i nošení.
Výšivky lze aktivovat na všechny druhy textilu i oblečení. Optimální jsou především látky a materiály, které nejsou pružné - bavlna, fleece, košilovina, pokud byste ale potřebovali vyšít motiv na látku která je elastická, tak je nutné látku vypodložit speciální textilií, kterou se zabrání silnému stahování látky.
Doporučuje se volit spíše menší motivy, opravdu velké motivy mohou být nepohodlné při nošení. Také je omezený výběr barev vyšívacích nití (cca 370 barev). Moderní vyšívací stroj zvládne najednou vyšít 16 barevných nití. Cena u složitějších motivů může být výrazně vyšší. Nitě na vyšívání jsou k dostání kvalitní, barevně stálé a odoblné vůči UV záření.
Cena za vytvoření vyšívacího programu se pohybuje od Kč 350 do Kč 500 bez DPH s ohledem na složitost výšivky. Složitostí se rozumí počet stehů na výšivce. Jedná se o jednorázovou investici. Vyšívací program se stává majetkem zákazníka a lze jej přenést k jinému dodavateli vyšívání, buď bez další úpravy v případě totožného vyšívacího stroje nebo s dodatečnou úpravou pro jiné stroje. Náklady na 1 výšivku například firemního loga o šířce 7 cm ve 2-3 barvách nití se pohybují okolo Kč 60. Při vyšší složitosti a při větším rozměru je cena vyšší. Největší nositelná výšivka je široká 10 až 15 cm.
Výšivky se nejčastěji aplikují na náprsenky, límečky, rukávy, lacly zástěr. Vyšívání přímo na kapsičky košil a triček často není možné z důvodu nemožnosti uchycení.
Požadavky na kvalitu obrázku - firemního loga nejsou nijak specifické. Stačí jakýkoli formát obrázku i .pdf soubor. Realizace zakázky trvá 5 pracovních dnů včetně vytvoření vyšívacího programu.
Digitální tisk
Jedná se o moderní způsob aplikace motivů metodou přímého tisku. Výhodou této technologie je nenáročná a rychlá předtisková příprava a možnost barevných motivů. Tiskárny na přímý potisk textilu používají bílou barvu + 4 základní barvy barevného spektra CMYK – modrozelenou, purpurovou, žlutou a černou k vytvoření požadovaných barev. Tyto základní barvy umožňují vytvořit miliony barevných variací. Pro přímý potisk je nejlepší zasílat data ve formátu png, psd, pdf s průhledným pozadím o minimálním rozlišení 1600x1200 (1,92 megapixelu), nebo v křivkách ve formátech ai, cdr, emf, pdf, eps, svg, dwg. Aplikace je možno provádět na bavlněné i umělé materiály. Čím vyšší však je podíl umělých vláken v textilu, tím méně je motiv výrazný. Digitální tisk se používá převážně na potisk 100% bavlněných produktů. Jedná se o ideální technologii pro tiskové zakázky v nízkém nákladu. Tisk je ve fotografické kvalitě a rozlišení. Garantovaná odolnost potisku vůči praní je do 40 °C. Textil je žehlitelný po rubové straně.
Sublimační tisk
Je to speciální metoda potisku textilu obsahující alespoň 65% syntetických vláken. Tato metoda přímo obarvuje textilní vlákna. Výhodou sublimace na textil je vysoká odolnost a stálost díky přímému obarvení vláken. Výhoda tohoto tisku je ta, že tisk je přímo ve struktuře textilu, tudíž je hmatem neznatelný. Je to plnobarevný a odolný potisk, který lze tisknout i přes švy. Potisk se nemusí fixovat, stálost barev je velmi dobrá, napodobeniny (podstatně dražšího) pestře tkaného zboží jsou takřka nerozeznatelné od originálu. Grafická data je ideální dodat i s textem v křivkách, ve velikosti 1:1 ku požadované velikosti ve formátu pdf, eps, ai a cdr.
I sublimační tisk má nějaké omezení. Například na barevný textil je možný pouze černý tisk. Není možné tisknout na textil se zipy a knoflíčky. Cenu sublimace ovlivňuje množství, se zvyšujícím se množstvím se snižuje cena za kus. Alternativou sublimace je klasický sítotisk, nebo již zmíněný digitální potisk.
Sítotisk — přímý tisk
Tato metoda je nejstarší a doposud nejefektivnější technologie potisku textilu. Provádí se strojově, nebo také ručně a lze dosáhnou vysoké denní produkce. Celý proces sítotisku začíná u kvalitně zpracovaných grafických podkladů. Ty se nejprve z počítače vytisknou na speciální fólii a připevní se na rám. Samotný potisk vzniká protlačováním bary přes prostupná místa v sítu. Pokud je vícebarevný, použije se pro každou barvu jiné síto. Mezi aplikací barev se ty předchozí musí usušit.
Lze tisknout jednoduché a jednobarevné vzory, jako jsou nápisy, texty či mnohobarevné motivy s efektovými tisky. Sítotisk je velmi kvalitní typ tisku, který vydrží na textilu mnoho let.
Garantovaná odolnost potisku vůči praní je 40 °C. Textil je žehlitelný po rubové straně. Platí pravidlo, že čím více kusů od jednoho motivu, tím nižší je kusová cena. U sítotisku nelze tisknout do krajů textilu a plnobarevné obrázky s barevnými přechody, jako jsou například fotografie. Sítotisk zvládne tisknout motivy až 8 přímými Pantone barvami. Tiskové podklady je nejlepší dodávat v křivkách (vektorech). Například s příponou . ai, .eps a .cdr.
Sítotisk — transferový tisk
Jedna z tiskových metod, při které se nejprve motiv natiskne na speciální transferovou folii, pak přetiskne lepidlem a následně se za pomoci tepla a tlaku přenese na textil. Nažehlený motiv na textilu vytvoří pevnou a souvislou vrstvu barvy, která je na omak velmi jemná a pružná. Transferový tisk je použitelný na všechny typy textilu.
Tento tisk se využívá při náročných grafických motivech. Je kvalitní, trvanlivý a stálobarevný, ale připlatíte si za něj. Transferový tisk je nejlepší zvolit, když tisknete na špatně přístupná místa, jako jsou záhyby a komplikované povrchy, například kšiltovky, batohy a klíčenky. Data pro tento tisk je nejlepší posílat ve vektorech: cdi, ai, eps a pdf. Barvy zadané v režimu RGB a CMYK se většinou převádí na nejbližší barvu Pantone C. Tisk je žehlitelný po rubové straně a nelze ho aplikovat na vodoodpudivé materiály. Tento tisk není také vhodné zvolit na textil, který se často namáhá a hrozí poškození potisku silným natažením, například u sportovního textilu.
Ceny potisků se pohybují okolo Kč 50 pro firemní loga v šířce do 10 cm. Větší rozměry k šířce 20 cm s umístěním na zadních dílech například triček stojí okolo Kč 100. Není počáteční investice na rozdíl od vyšívání.
Laserové gravírování
Tato technologie představuje dokonalé propracování gravírovaného nápisu či grafiky, jak po technické, tak i po estetické stránce. Je to novodobá technologie, která umožňuje řezání vrstev textilního materiálu laserovým paprskem. Jedinečná, zatím neokoukaná technologie brandingu fleecových produktů. Výsledný motiv je do textilu vypálený, tudíž je plastický a vydrží navždy. Vzhledem k tomu, že nedochází k žádnému nanášení barev či nití, tak je výsledná grafika pouze jednobarevná, tedy v barvě textilu.
Lisování
Metoda lisování je vhodná pro produkty ze 100% bavlny bez knoflíků a zipů, které by se tlakem mohly poškodit. Tato technologie umožňuje zalisovat produkty do vámi zvoleneného tvaru a udělat z nich tímto způsobem neobvyklý dárek či reklamní předmět. Zalisovaný textil lze běžným způsobem používat, zalisování nijak nesnižuje jeho životnost či odolnost. Obecně se doporučuje pro potisk použít spíše menší grafiku (velké plochy potisku by mohli mít lisováním sníženou odolnost). Se zvyšujícím se množstvím kusů lisovaného textilu výrazně klesá cena.
Třpytivé kamínky
Tuto speciální technologii lze použít v libovolné velikosti motivu nebo barevné kombinaci. Kamínky jsou k dispozici v čiré i neprůhledné variantě, na výběr je i jejich velikost — 1,5 až 8 mm. Produkty zdobené tímto způsobem doporučujeme prát po rubu při 40 °C.
Nový komentář